Starajmy się

spożywać

zróżnicowane

pożywienie

każdego dnia

Wszyscy staramy się prawidłowo odżywiać i być aktywnym fizycznie. Jednak nie jest to proste.   Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby codziennie spożywać 5-9 porcji owoców i warzyw**. Jednak wielu ekspertów obawia się, że nawet owoce i warzywa, które obecnie dostępne są w sklepach spożywczych, nie są tak bogate w składniki odżywcze, jak to miało miejsce wcześniej. Z powodu mnóstwa zajęć i aktywnego trybu życia, 75% z nas nie spożywa zalecanych ilości warzyw i owoców, przyczyniając się do stworzenia rozbieżności pomiędzy tym, co jemy, a tym, co potrzebuje nasz organizm***.  Nawet jeżeli nasze posiłki zawierają owoce i warzywa, bardzo często organizmowi nie dostarczamy różnorodności składników odżywczych, która jest tak ważna dla naszego zdrowia. Co możemy zrobić?

Suplementy diety mogą pomóc uzupełnić niedobory składników odżywczych w naszej codziennej diecie, gwarantując, że organizmowi dostarczymy odpowiednich witamin i minerałów we właściwych ilościach. Suplementy diety bardzo łatwo jest również wpasować do nawet najbardziej wypełnionego zadaniami rozkładu dnia.

** Zdroj: Světová zdravotnická organizace (WHO)/Světová organizace pro výživu a zemědělství (FAO) Stravování, výživa a prevence chronických onemocnění; zpráva na základě společné odborné konzultace FAO a WHO, Ženeva, Světová zdravotnická organizace, 2003 (Technická zpráva č. 916)

*** Hall JN, Moore S, Harper SB, Lynch JW. Globální variabilita ve spotřebě ovoce a zeleniny. Am J Prev Med. 2009: 36(5):402-409.

W codziennej

diecie pojawiają

się niedobory

składników

odżywczych

Pragniemy prowadzić zdrowy tryb życia i maksymalnie wykorzystywać swój potencjał. Jednak jeżeli w codziennej diecie pojawiają się niedobory składników odżywczych, nasze organizmy nie są w stanie regenerować się, ani zachować siły. Dlaczego tak trudno jest spożywać odpowiednią ilość różnych warzyw i owoców?

Współczesny świat stwarza mnóstwo barier, które uniemożliwiają nam zrównoważenie naszego sposobu odżywiania. Napięty rozkład dnia, częste zmiany sposobu odżywiania, zwiększona konsumpcja przetworzonego pożywienia utrudniają spożywanie odpowiedniej ilości świeżych warzyw i owoców. Duże ilości zanieczyszczeń i pestycydów oraz pogorszenie jakości świeżych produktów żywnościowych na skutek transportu sprawiają, że wielu ekspertów zaczęło wątpić w wartość odżywczą pożywienia dostępnego w sklepach. Wiele restrykcji żywieniowych typowych dla religii i tradycji kulturowych może także prowadzić do ograniczeń w wybieraniu zróżnicowanego pożywienia, co również utrudnia dostarczanie odpowiedniego poziomu witamin i minerałów.

Pragniemy korzystać z życia w możliwie jak największym stopniu, jednak niedobory żywieniowe mogą mieć niekorzystny wpływ na radość, którą chcemy z niego czerpać. Bardzo często jemy w biegu, spożywając produkty zawierające duże ilości tłuszczu i cukru, a wymagania członków rodziny czasem wręcz uniemożliwiają zdrowe odżywianie.  Wypełnienie niedoborów odżywczych jest pierwszym krokiem prowadzącym do aktywnego i satysfakcjonującego stylu życia.

Uwolnijmy moc

związaną

z odpowiednim

sposobem

odżywiania

Wszyscy wiemy, że witaminy i minerały są bardzo ważne w naszej diecie. Czy wiesz, że organizm ludzki nie jest w stanie bez nich funkcjonować? Aby zapewnić normalny wzrost i rozwój, potrzebujemy niewielkich ilości różnych witamin i minerałów, które powinny być dostarczane wraz z pożywieniem.

Makroskładniki odżywcze, takie jak węglowodany i tłuszcze, stanowią główne źródło energii.  Białka to główny składnik budulcowy naszego organizmu, a minerały nadają mu strukturę i odgrywają istotną rolę w wielu procesach metabolicznych. Witaminy są niezwykle ważne dla naszego zdrowia; ich niedobór może skutkować pojawieniem się wielu chorób przewlekłych. Organizm ludzki nie magazynuje witamin rozpuszczalnych w wodzie ani wielu minerałów, dlatego też  codziennie musimy zapewnić mu odpowiednią ilość tych składników, aby utrzymać go w zdrowiu.   Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach magazynowane są w tkance tłuszczowej, ale jeżeli w naszej codziennej diecie występuje ich niedobór, możemy nabawić się wielu chorób przewlekłych.

Aby zachować równowagę, organizm potrzebuje także różnorodności innych składników odżywczych.  Kwasy tłuszczowe typu omega mają korzystny wpływ na układ sercowy, wspierają układ odpornościowy i procesy metaboliczne.  Kości, mózg i krew funkcjonują poprawnie, jeżeli zapewnimy im odpowiedni poziom witamin i minerałów, jak i przeciwutleniaczy, które stanowią naturalną barierę chroniącą komórki ciała przed uszkodzeniami związanymi z ich funkcjonowaniem, zanieczyszczeniami zewnętrznymi i stresem.  Substancją zapobiegającą odwodnieniu jest woda, która ma także wpływ na utrzymanie właściwej temperatury ciała.   Zrównoważony poziom składników odżywczych w pożywieniu może pomóc nam bardziej cieszyć się życiem i zapobiegać wielu chorobom.

Każdy organ wykazuje konkretne zapotrzebowanie na składniki odżywcze, aby prawidłowo funkcjonować:

Oczy: Witamina A i karotenoidy przyczyniają się do utrzymania dobrego wzroku.

Zęby: Fluor pozwala zachować odpowiedni poziom mineralizacji zębów, natomiast wapń potrzebny jest do utrzymania ich zdrowej kondycji.

Kości: Wapń pomaga zbudować silny kościec, a witamina D, witamina K, fosfor, magnez i cynk mają korzystny wpływ na jego zdrowie.

Krew: Żelazo, kwas foliowy i witamina B12 wspomagają proces tworzenia nowych komórek krwi, a witamina K wspiera proces krzepnięcia krwi.

Układ nerwowy: Witamina C, magnez oraz witaminy z grupy B, takie jak witamina B12, witamina B6, biotyna, niacyna, ryboflawina i tiamina regulują procesy układu nerwowego.

Tkanki, skóra: Cynk oraz witamina E i C chronią skórę przed stresem oksydacyjnym, a witamina A, ryboflawina, niacyna, biotyna i jod mają korzystny wpływ na zdrowie skóry.

Mięśnie: Witamina D, magnez, potas i wapń mają korzystny wpływ na poprawne funkcjonowanie układu mięśniowego.

Komórki: Witaminy C i E, chlor, potas i cynk korzystnie wpływają na kondycję zdrowotną komórek, wspomagając je w procesie samoregeneracji.